پرستاران نيمه ديگر بدنه بزرگ نظام سلامت هستند
 
پرستاران فردا
 
 
یک شنبه 28 مهر 1392برچسب:, :: 10:50 ::  نويسنده : mehdi

نگونه كه از اخبار روز‌هاي اخير بر مي‌آيد، گويا وزارت بهداشت دولت يازدهم قصد دارد چارت تركيبي وزارت بهداشت را به حالت قبل برگرداند و مصوبه تشكيل معاونت پرستاري و نظام پرستاري را كه جزو آخرين مصوبات دولت دهم به شمار مي‌آيد، لغو كند. قبلاً زمزمه‌هايي در وزارتخانه‌هاي مختلف مبني بر لغو مصوباتي كه در راستاي سياست‌هاي دولت جديد نيست، لغو خواهد شد كه گويا اين وعده با حذف معاونت پرستاري در وزارت بهداشت كليد خورده است.

سيداحمد نجاتيان، عضو شوراي عالي نظام پرستاري با بيان اينكه اخيراً زمزمه‌هايي مبني بر انحلال معاونت پرستاري در وزارت بهداشت به گوش مي‌رسد، به ايسنا گفت: اين در حالي است كه مصوبه تشكيل معاونت پرستاري، مصوبه يك شبه دولت نبوده است كه بخواهند يك شبه آن را لغو كنند. پيگيري پرستاران براي تشكيل معاونت پرستاري به حدود 15 تا 20 سال پيش بازمي‌گردد و زماني هم كه سازمان نظام پرستاري به عنوان يك نهاد غيردولتي وارد عرصه شد، اين پيگيري‌ها را شدت بخشيد.


رئيس هيئت مديره پرستاري مشهد با بيان اينكه طي اين 20 سال همواره پرستاران با فراز و نشيب‌هايي روبه‌رو بودند تا اينكه مصوبه تشكيل معاونت پرستاري سرانجام در روزهاي آخر عمر دولت دكتر احمدي‌نژاد از دل هيئت دولت بيرون آمد، اظهار كرد: با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، اميدوار بوديم مسائل حوزه پرستاري به دور از نگاه‌هاي سياسي پيگيري شود و بر اساس كار كارشناسي باشد چراكه معتقديم جايگاه فعلي معاونت پرستاري به نفع مردم و به نفع بهبود كيفيت خدمات پرستاري است، اما به نظر مي‌رسد در اين‌گونه تصميمات شتابزده در صورت تحقق، عوامل غيركارشناسي دخيل باشد.


وي افزود: وزير بهداشت همواره حامي پرستاران بوده است و همواره بر حفظ جايگاه تمام گروه‌هاي پزشكي تأكيد كرده است. اميدواريم وي با اين ديدگاه، جلوي انحلال معاونت پرستاري در وزارت بهداشت را بگيرد و اين جايگاه را نگه دارد چراكه هنوز چارت‌هاي سازماني جديد اين معاونت ابلاغ نشده است كه وي بتواند با به كار‌گيري نيرو و در اختيار داشتن بودجه و افزايش اختيارات، امور مربوط به پرستاران را در سطح وزارتي پيگيري كند. در واقع مي‌توان گفت معاونت فعلي پرستاري در وزارت بهداشت شير بي‌يال و كوپال است.


نجاتيان در خاتمه اظهار كرد: طي چند روز آينده جلساتي پيرامون اين موضوع در استان‌هاي مختلف برگزار خواهد شد. پرستاران خواستار حمايت وزير بهداشت هستند.


تفاهمنامه‌اي كه كار وزير نيست و به اسم وزير تمام شده است!


اما اخباري كه از معاونت پرستاري وزارت بهداشت به گوش مي‌رسد، حكايت از آن دارد كه دكتر مسعود فلاحي، معاون پرستاري اين وزارتخانه از تصميم‌گيري براي حذف معاونت پرستاري بي‌اطلاع است و در واكنش به اين خبر به «مهر»گفته است: كساني كه چنين تصميمي مي‌گيرند، بايد عواقب آن را نيز بپذيرند. اين در حالي است كه به گفته وي فعلاً به جلسات شوراي معاونين به عنوان معاون پرستاري وزارت بهداشت دعوت مي‌شود و به اعضاي ديگر شورا به شور و مشورت مي‌پردازد. وي با تأكيد بر اينكه رسماً معاون پرستاري وزارت بهداشت هستم و هنوز اتفاقي نيفتاده است، به واكنش‌هاي سازمان نظام پرستاري در ارتباط با حذف معاونت پرستاري اشاره كرد و افزود: اين دوستان عنوان مي‌كنند كه تفاهمنامه‌اي امضا شده مبني بر اينكه وزارت بهداشت بر اساس چارت قبلي اداره شود كه بر اساس آن، معاونت پرستاري، معاونت طب سنتي و معاونت امور فرهنگي و مجلس در چارت قديم وجود ندارد. فلاحي در پاسخ به اين سؤال كه وزير بهداشت به معاونت پرستاري نامه‌اي زده كه فعلاً هيچ اقدامي در خصوص تأمين نيرو انجام نشود، گفت: اين نامه را وزير نزده بلكه معاون توسعه و منابع انساني وزارت بهداشت زده و البته فقط به معاونت پرستاري نبوده بلكه به تمامي معاونت‌هاي وزارتخانه زده شده كه به دليل نداشتن پول و مشكلات مالي، از ايجاد تعهدات جديد جلوگيري شود و اين تنها شامل معاونت پرستاري نيست.

 فلاحي با بيان اينكه قطعاً ناديده گرفتن نقش پرستاران در تصميمات نظام سلامت، مي‌تواند در ارائه خدمات كيفي به بيماران تأثير‌گذار باشد، گفت: صلاح بر اين است كه معاونت پرستاري بماند و در سياستگذاري‌ها و تصميم‌گيري‌هاي حوزه سلامت نقش داشته باشد. زيرا نيمي از بدنه بزرگ نظام سلامت را پرستاران تشكيل مي‌دهند و قطعاً ناديده گرفتن نقش پرستاران در تصميمات نظام سلامت، مي‌تواند در ارائه خدمات كيفي به بيماران تأثيرگذار باشد. اما اگر از سر انصاف و به دور از هر گونه پيش‌داوري‌هاي جناحي كه هر يك سعي دارد انحلال معاونت پرستاري را به جريانات سياسي و حب و بغض‌هاي معمول و متعارف نسبت دهد، قضاوت كنيم، خواهيم ديد كه فعاليت معاونت پرستاري و به تبع آن ارتقاي سطح كيفي زندگي پرستاران، كمترين كاري است كه در نحوه خدمت‌رساني به بيماران تأثير غيرقابل انكاري دارد كه اميدواريم پيگيري اين كار بدون شتابزدگي و از سر تدبير انجام شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرستاران فردا و آدرس parastaranfardah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



بازی آنلاین

بازی آنلاین بازی آنلاین

بازی آنلاین

تماس بامهدی حسین زاده


                    
 
 
 

کد تلوزیون انلاین